توضیح قابلیت ردیابی اندازه گیری سیستم ایزو ISO 9001 و IATF 16949 با استاندارد ملی INSO 16358 و خط مشی ILAC-P10

متن استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001:2015 و همچنین الزامات خاص صنعت خودرو IATF 16949:2016 ، در بند ۷-۱-۵-۲- قابلیت ردیابی اندازه گیری، را ابتدا مطالعه نمایید.

۷-۱-۵-۲   قابلیت ردیابی اندازه‌گیری

هر گاه قابلیت ردیابی یک الزام باشد یا توسط سازمان به عنوان جزء ضروری حصول اطمینان از اعتبار نتایج اندازه گیری محسوب شده باشد، تجهیزات اندازه گیری باید :

الف – در فواصل زمانی مشخص شده یا پیش از استفاده، بر مبنای استانداردهای اندازه گیری قابل ردیابی به استانداردهای اندازه گیری بین المللی یا ملی، کالیبره یا تصدیق یا هر دو، شوند. هر گاه چنین استانداردهایی وجود نداشته باشد، مبنای مورد استفاده برای کالیبراسیون و تصدیق باید به صورت اطلاعات مدون حفظ شود،

ب – به منظور تعیین وضعیت آن ها شناسایی شوند،

ج – در برابر تنظیم، آسیب یا خرابی که ممکن است وضعیت کالیبراسیون آن ها و نتایج اندازه گیری بعدی را نامعتبر سازد، محافظت شوند.

هر گاه مشخص شود تجهیزات اندازه گیری برای کاربرد مورد نظر آن ها نامناسب می باشند، سازمان باید معین کند که اعتبار نتایج اندازه گیری قبلی آیا به طور نامطلوبی تحت تأثیر قرار گرفته است و اقدام مقتضی آن گونه که ضروری است، انجام دهد.

*******

در همین ابتدای توضیح در مورد قابلیت ردیابی اندازه گیری، لازم است این نکته را مطرح نمایم که استانداردی که در ادامه معرفی می شود به جهت مطالعه بیشتر و کسب آگاهی دقیق تر از الزام قابلیت ردیابی اندازه گیری (که در بند ۷-۱-۵-۲- سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001:2015 و IATF 16949:2016 آمده) و برای علاقه مندان این مبحث ارائه شده است و اجبار یا الزامی در ایزو ۹۰۰۱ یا IATF 16949 به جهت اجرای مفاد آن وجود ندارد.

 

معرفی استاندارد ملی ۱۶۳۵۸ با موضوع قابلیت ردیابی اندازه گیری

استاندارد ملی ۱۶۳۵۸ با موضوع قابلیت ردیابی اندازه گیری توسط سازمان ملی استاندارد ایران، منتشر شده است که مرجع آن خط مشی ردیابی نتایج اندازه گیری با عنوان ILAC-P10:01/2013 ,ILAC Policy on the traceability of measurement results می باشد.

در مقدمه این استاندارد و خط مشی راهنما، از مراکز اعتباردهی خواسته شده برای اطمینان از نتایج آزمایشگاه های تأیید صلاحیت شده، خط مشی های ILAC (یا همان اتحادیه بین المللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی) را در ارزیابی و تأیید صلاحیت آزمایشگاه ها به کار گیرند.

قابلیت ردیابی اندازه شناختی از جمله موضوعات کلیدی است که لازم است برای آن سیاستی هماهنگ در نظر گرفته شود از همین رو ILAC برای آن این خط مشی راهنما را تدوین و منتشر نموده است.

بر اساس استاندارد ملی واژه نامه اندازه شناسی، مفاهیم پایه و اصطلاحات مربوط به شماره ISIR 4723 ، برای تعیین قابلیت ردیابی اندازه گیری لازم است زنجیره ناگسسته کالیبراسیون ها، مشخص و مراجع و عدم قطعیت برای همه آن ها بیان شود.

لازم به ذکر است در این خصوص، اشتباهی رایج معمولا تصور می شود و این است که افراد فکر می کنند که قابلیت ردیابی اندازه گیری را باید به سازمانی خاص و معتبر ارتباط دهند در صورتی که منظور، قابلیت ردیابی اندازه گیری به مقادیر کمُی مرجع استانداردهای اندازه گیری و نتایج آن مربوط می باشد.

General reference measurement system to achieve metrological traceability to SI units

General reference measurement system to achieve metrological traceability to SI units

در زیر فایل متن استاندارد ملی INSO 16358 که در سال ۱۳۹۷ ویرایش اول آن منتشر شده است را می توانید دانلود نمایید. این استاندارد، ترجمه فارسی Policy on the traceability of measurement results می باشد که در ۲۰۱۳ توسط ILAC ، انتشار یافته است.

 

*******

 

دانلود فایل متن استاندارد ملی INSO 16358:1397

ILAC-P10:01/2013 ,ILAC Policy on the traceability of measurement results

فرمت : PDF       حجم : ۴۴۹KB

دانلود : INSO 16358

 

 

ILAC : International laboratory Accreditation Cooperation

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.