اجرای پروژه مشاوره مهندسی و طراحی محصول در چارچوب اجرای الزامات بند ۸-۳- طراحی و توسعه محصولات و خدمات استاندارد ISO 9001 و IATF 16949 شرکت لاما الکترونیک

برنامه ریزی پروژه ارائه خدمات مشاوره مهندسی طراحی محصول

اخیرا پروژه مشاوره ای را با شرکت لاما الکترونیک برای ارائه خدمات مشاوره طرح ریزی و پیاده سازی سیستم مدیریت IATF 16949 با هدف پوشش الزامات بند ۸-۳- طراحی و توسعه محصولات جدید این شرکت، آغاز کردم.

طی جلسه ابتدایی که با مدیر عامل محترم شرکت لاما الکترونیک، جناب آقای دکتر توکلی، داشتم در خصوص اثربخشی و اهداف پروژه و همچنین زمان‌بندی آن، صحبت کردیم و با تعیین هدف اصلی پروژه مشاوره، فعالیت های کلی آن را برنامه ریزی نمودیم.

شایسته گفتن است که جناب آقای دکتر توکلی، استاد محترم دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه فردوسی می باشند.

 

شرکت لاما الکترونیک، تولیدکننده محصولات و قطعات الکترونیکی خودرو

شركت صنعتي لاما الكترونيك، نزدیک به ۳۰ سال پیش، تأسیس گردیده است و در ابتدا فعالیت خود را با توليد انواع سنسورهای فشار روغن و دماي آب براي خودروهای سبك و سنگين آغاز نمود. این شرکت از همان ابتدا تأمين كننده OEM بوده و تأمين قطعه را براي خطوط توليد خودروسازان بزرگ کشور برعهده دارد.

شرکت لاما الکترونیک، هم اکنون تولیدکننده اصلی انواع سویيچ‌های فشار روغن، سنسورهاي دمای آب و سوييچ‌هاي چراغ دنده عقب و ديگر سنسورهای خودروها می‌باشد.

مشتریان اصلی لاما الکترونیک، شرکت های ایران خودرو، سایپا، ایساکو، سایپا یدک، مگاموتور، ساپکو و سازه گستر سایپا هستند.

آزمایشگاه شرکت لاما الکترونیک، بسیار مجهز بوده و تاییدیه گروه متد ساپکو هم را هم اخذ نموده است. این آزمایشگاه تمامی دستگاه ها و تجهیزات تست مربوط به انواع سوییچ ها وسنسورها را دارا می باشد. برخی از تجهیزات آزمون آزمایشگاه لاما الکترونیک شامل این موارد می باشند:

دستگاه تست عملكرد و دوام انواع سوییچ های فشار و روغن، دستگاه اندازه گیری پاسخ زمانی وسوییچ های فشار روغن، دستگاه تست نشتی، دستگاه تست پاسخ زمانی سنسورهای دمای آب، دستگاه تست عملكرد سنسورهای دما، دستگاه سالت اسپری، چمبر شرایط محیطی، دستگاه تست پاشش مایعات، دستگاه تست فشارهیدرواستاتیك، دستگاه تست شوك حرارتی، دستگاه تست افت ولتاژ، دستگاه تست دوام سیلكی، دستگاه تست رطوبت سرد، دستگاه اندازه گیری ابعادی VMM، دستگاه سختی سنج، انواع ابزارهای اندازه‌گیری استاندارد مانند تورك متر، لودسل، اوسیلوسكوپ، سنسورهای فشار و دمای مرجع گیج بلوك

 

الزام بند ۸-۳- طراحی محصول در دامنه کاربرد IATF 16949:2016

شرکت لاما الکترونیک که پیش از این گواهینامه ISO TS 16949:2009 را گرفته بود، پس از انقضای اعتبار آن، پروژه پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت خاص صنعت خودرو یعنی IATF 16949:2016 را کلید زده و اجرایی هم نموده است تا پس از ممیزی نهایی توسط CB که موسسه صدور گواهینامه DQS آلمان می باشد، گواهینامه IATF 16949 ویرایش ۲۰۱۶ را اخذ نماید.

در ممیزی مرحله اول – Stage 1 ، مدیریت محترم شرکت، جناب آقای دکتر توکلی، بر روی این که شرکت لاما الکترونیک، طراح محصولات خود محسوب می شود و صلاحیت فنی و شایستگی سیستماتیک طراحی و توسعه محصولات الکترونیکی خودرو را دارد، نظر مثبت داشته اند.

سرممیز محترم DQS نیز فرآیند طرح ریزی تکوین محصول شرکت، فعالیت‌های واحد تحقیق و توسعه – R & D و همچنین روش های کاری واحد فنی مهندسی را مطالعه و بررسی نموده اند و بر این نکته صحه گذاری کرده اند که بند ۸-۳ و طراحی محصول در دامنه کاربرد سیستم مدیریت کیفیت شرکت قرار می گیرد.

در مطلب دیگری با عنوان “مروری بر پروژه مشاوره طرح ریزی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 و الزامات خاص خودرو IATF 16949:2016  با دامنه کاربرد بند ۸-۳- طراحی و توسعه محصول”  برخی مسائل مرتبط و جنبه های کاربرد بند ۸-۳ و اعلام عدم استثناء از آن را برشمردم. به هر حال، سازمانی که خود را طراح محصول معرفی می کند یا سرممیز و تیم ممیزی CB که تشخیص می دهند یک شرکت، مسئولیت طراحی محصولات خود را دارد، الزامات خاصی را بایستی در دستور کار برای طرح ریزی و اجراء قرار دهد.

اجرای الزامات بند 8-3- طراحی محصول در چارچوب پروژه استقرار سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو IATF 16949:2016

اجرای الزامات بند ۸-۳- طراحی محصول در چارچوب پروژه استقرار سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو IATF 16949:2016

طرح ریزی و اجرای الزامات بند ۸-۳- طراحی محصول

با همراهی و همکاری شایسته مدیر واحد مهندسی، سرپرست و کارشناسان این واحد و همچنین واحد تحقیق و توسعه – R & D شرکت، روش های اجرایی، دستورالعمل ها و مدارک و مستندات مورد نیاز، تهیه و تدوین شده است.

انتقال مفاهیم و روش ها و همچنین آموزش الزامات طراحی محصول و فرآیند طرح ریزی تکوین محصول مطابق نظام نامه APQP و دیگر سیستم ها و تکنیک های مرتبط اعم از تحلیل حالات شکست و اثرات آن در فرآیند تولید PFMEA ، تحلیل حالات و آثار شکست طراحی DFMEA ، طراحی برای ساخت DFM ، طراحی برای مونتاژ DFA و . . . به صورت کارگاه آموزشی و عملی، صورت پذیرفت.

پس از طراحی مکانیزم‌های پیاده سازی سیستم طراحی و توسعه محصول، انجام فعالیت ها مطابق رویه های مدون در دستور کار قرار گرفته است که هم اکنون در حال اجرا می باشد. اجرای فعالیت ها مطابق مدارک و مستندات، سوابق و شواهد لازم و کافی برای ارائه در ممیزی نهایی و تطابق با بندهای استاندارد را پدید خواهد آورد.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.