پیاده سازی تعویض تک دقیقه ای قالب، SMED – کاهش زمان جابجایی ابزارآلات تولید

روش های حمل و نقل و جابجایی ابزارهای تولیدی، قالب‌ها، مدل‌ها و فیکسچرها

روش های جابجایی قالب ها از انبار قالب به خط تولید و روی دستگاه های تولیدی مانند پرس های تزریق پلاستیک، پرس های آهنگری و فورج و همچنین مدل‌های ریخته‌گری و . . . بسته به اندازه ابعادی قالب ها و خصوصا وزن آن ها متنوع و متعدد می باشد. برای جابجایی قالب ها می توان از تجهیزاتی همچون لیفت‌تراک یا جرثقیل سقفی استفاده کرد. با این حال وقتی که قالب سبک است روش های حمل دستی می تواند آسان، به صرفه و حتی سریع تر هم باشد. در برخی موقعیت ها به علت کمبود فضا برای مانور تجهیزاتی همچون لیفت تراک اصولا امکان استفاده از این وسایل حمل و نقل صنعتی وجود نخواهد داشت.

نقش فعالیت های حمل و نقل و جابجایی قالب‌ها در پیاده سازی تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب SMED

از جمله فعالیت هایی که در کاهش زمان آماده سازی و بهبود زمان تعویض قالب و تغییر خط تولید مدنظر تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب SMED می باشد همین زمان های جابجایی تجهیزات، وسایل، آچارها، مواد اولیه و علی الخصوص زمان هایی که صرف جابجایی قالب ها می شوند می باشد. البته زمان جابجایی قالب ها جزء فعالیت های بیرونی محسوب می شود. همان طور که در دیگر مطالب ارائه شده در حوزه سیستم تعویض تک دقیقه ای قالب دیده اید فعالیت های بیرونی، فعالیت هایی از زمان کل تعویض قالب هستند که خط تولید در حال کار است، دستگاه روشن بوده و تولید در حال انجام می باشد. با این حال در موارد برنامه ریزی نشده تعویض قالب همچون بروز مشکلات کیفی در محصول تولیدی، خرابی اتفاقی قالب و ابزار تولیدی و تغییر اضطراری برنامه تولید این زمان جزء زمان کلی تعویض قالب محسوب گردیده و ضروری است که کاهش یابد. تسهیل نحوه برداشتن، حمل و جابجایی و همچنین گذاردن قالب، زمان فعالیت های جابجایی و تعویض قالب را کاهش می دهد.

مسائل دیگری همچون ایمنی جابجایی و نکات مربوط به ارگونومی از دیگر الزامات بهبود فرآیند جابجایی و حمل و نقل می باشند.

معمولا در کارخانه ها و شرکت های تولیدی از تجهیزات عمومی و رایج استفاده می شود. با این حال وسیله ای مخصوص حمل قالب ها معرفی می گردند تا در صورت مناسب و کاربردی بودن و تطابق با شرایط عملیاتی خط تولید شما مورد استفاده قرار گیرد.

یک نمونه از وسایل و تجهیزات کاربردی برای بهبود حمل و نقل و جابجایی ابزارهای تولیدی در سالن های تولید کارخانه و انبار قالب - گاری مخصوص حمل قالب‌های نیمه سنگین

یک نمونه از وسایل و تجهیزات کاربردی برای بهبود حمل و نقل و جابجایی ابزارهای تولیدی در سالن های تولید کارخانه و انبار قالب – گاری مخصوص حمل قالب‌های نیمه سنگین

مشخصات کارکردی و فنی گاری مخصوص حمل قالب

غلتک ها و رولرهای روی سطح (بستر و میز) گاری مخصوص حمل قالب، این امکان را می دهد که با اعمال نیرو توسط اپراتور قالب را بتوان از قفسه انبار، روی میز گاری قرار داد یا از روی آن هل داد و روی دستگاه پرس گذاشت.

این گاری مخصوص حمل قالب، قابلیت تنظیم ارتفاع را برای قفسه های انبار قالب و همچنین برای دستگاه ها و پرس های مختلف دارد. تنظیم ارتفاع توسط یک جک هیدرولیک که با پدال پایی پمپ می شود امکانپذیر شده است.

حداکثر توان و ظرفیت این دستگاه مخصوص، حمل یک قالب هشتصد کیلویی می باشد ضمن آنکه تحمل وزن دو قالب پانصد کیلویی را نیز دارا است.

هنگامی که گاری به محل دستگاه پرس و موقعیت مناسب می رسد، ثابت می گردد (دو چرخ از چهار چرخ، قفل می شوند). حالا قالب را می توان به صورت دستی به روی بستر پرس هل داد. برای این که به راحتی قالب را از میز گاری عبور داده و روی میز پرس جایگذاری کرد، از ریل های رابط مخصوصی که برای همین کار طراحی و ساخته شده می توان استفاده کرد که در مطلبی دیگر آن را معرفی خواهم کرد. این ریل ها دو نوع دارد، یک نوع که به گاری متصل است و نوع دیگر آن که به دستگاه پرس وصل می شود.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.